Natasja Donker

Triagist Huisartsenpost Zoetermeer

Ruim anderhalf jaar geleden begon Natasja Donker als triagist bij de Huisartsenpost Zoetermeer. Ze werkte toen al als doktersassistente in een huisartspraktijk. De combinatie van deze twee banen vindt Natasja erg leuk.

"Het eerste wat iedereen bij binnenkomst doet is alle collega’s even dag zeggen"

Natasja Donker

Triagiste Natasja Donker

Verschil met de dagpraktijk
“Bij de Huisartsenpost ben je meer inhoudelijk medisch bezig. Geen enkele dienst is hetzelfde: je werkt in een steeds wisselend team, daar leer je heel veel van. Bovendien zijn het mensen vanuit heel Zoetermeer die hier terecht komen, dus in tegenstelling tot de patiënten bij de dagpraktijk ken je ze niet, je weet niets van hun achtergrond. Mensen willen gerustgesteld worden, weten wat ze moeten doen. Je bent dus continu aan het communiceren, doorvragen en filteren.”

Omgaan met agressie
Natuurlijk ben je als triagist niet in je eentje verantwoordelijk voor de beoordeling, maar je bent wel de eerste persoon waar de patiënten hun verhaal aan kwijt kunnen. En soms lopen de gemoederen daarbij hoog op. “Er zijn mensen tussen die eisen stellen of zelfs agressief worden. We hebben natuurlijk trainingen gevolgd om te leren hoe we moeten omgaan met weerstand e.d., maar meestal vraag ik gewoon waarom ze dat doen. Negen van de tien keer ligt er iets achter die boosheid. Bijvoorbeeld die keer dat er een kindje met flink koorts binnenkwam; na even doorvragen bleek dat er pure angst achter de agressie verscholen zat, omdat ze eerder een kindje hadden verloren. En dat begon ook met koorts.”

Werkdruk
Is dat niet slopend? “Ja en nee. Het is drukker, maar de dienst is max 7 uur en het is wel echt klaar als ik naar huis ga. Er zijn wel meer spoedeisende gevallen, dus soms ben ik kapot naderhand, ja. Je kunt levens redden, maar soms overlijdt er ook wel eens iemand. Het merendeel zit ergens tussen die twee uitersten in.” Bovendien is de begeleiding die de medewerkers krijgen bijzonder goed. Ze worden grondig ingewerkt, krijgen goede coaching en er wordt veel aandacht besteed aan kennis bijhouden.

Blijven leren
“Trainingen en nascholingen zoals jaarlijks AED, reanimatie… Vaak naast je werk, maar het is erg leuk en altijd weer leerzaam.” Grappig dat ze nu zoveel plezier heeft in al die bijscholing, terwijl ze destijds de opleiding eigenlijk niet eens zo leuk vond “Ik koos voor de zorg en specifiek voor de opleiding tot doktersassistente omdat het goed in mijn vakkenpakket paste.” Ze grijnst. “Ik bleef omdat het wérk bij mij bleek passen.”

Supersfeer
De erg goede sfeer en de werkwijze binnen het hechte team zorgt ervoor dat het allemaal te behappen is – en blijft. “We werken echt samen, chauffeurs, artsen, de dienstapotheek en de triagisten. Er is geen hiërarchie: het eerste wat iedereen bij binnenkomst doet is alle collega’s even dag zeggen voordat we onze telefoon opstarten.” De triagisten wisselen af tussen mensen zien die aan de balie komen en mensen te woord staan die bellen. “Maar wat er ook gebeurt, we nemen altijd de tijd om af te ronden voor we aan het volgende gesprek beginnen. Alle gesprekken worden ook opgenomen en de arts fiatteert altijd wat je als triagist hebt gezegd. Wat ook erg handig is: de spoedeisende hulp (SEH) zit op dezelfde locatie. Je kan makkelijk even overleggen of snel iemand doorsturen.”

Triagiste huisartsenpost aan het werk aan de balie